Hele Nobia-koncernens årsresultat: Salg af køkkenmærke trækker voldsomt ned
I december faldt et salg af det tyske køkkenmærke Poggenpohl på plads, og det er ikke længere en del af Nobia-koncernen.
Det salg har påvirket bundlinjen i markant grad, viser et nyt årsresultat, som den svenskbaserede Nobia-koncern bag danske mærker som HTH og Invita og Uno Form har offentliggjort.
Mens omsætningen og driften steg med henholdsvis 3 og 9 procent, så er resultatet på bundlinjen i nærheden af en halvering.
Nobia-koncernen noterer, at afviklingen af virksomhed efter skat er gjort op til et minus på 523 millioner svenske kroner.
Omsætningen og driften i den nordiske region af koncernen steg begge med henholdsvis 6 og 14 procent. Altså mere end de øvrige regioner, som er Storbritannien, der stadig er den største region omsætningsmæssigt. Samt Centraleuropa, som udgør en marginal del af koncernens samlede salg.
I årsrapporten skriver koncernens topdirektør Morten Falkenberg, at salget af Poggenpohl gav mindre end forventet. I øvrigt bemærker han, at en faldende britisk pundkurs gav driften en negativ påvirkning på 180 mio. svenske kroner.
Nobia har 260 butikker, som fordeler sig på 16 køkkenmærker. Der produceres på 13 fabriksanlæg, hvoraf de 3 findes i Danmark.
mio. SEK | 2016 | 2015 |
---|---|---|
Nettoomsætning | 12.648 | 12.266 |
Driftsresultat (EBIT) | 1.298 | 1.189 |
Resultat efter finansielle poster | 1.247 | 1.132 |
Årets resultat | 455 | 828 |
Operativ pengestrøm | 1.031 | 770 |
Afkastning af egenkapital | 13,0 % | 24,1 % |
Antal ansatte | 6445 | 6539 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2016. |